Arne Sierens

Biografie

Arne Sierens werd geboren op 15 augustus 1959. Hij groeide op in de Brugse Poort, een arbeiderswijk aan de westkant van Gent. Zijn verbondenheid met die wijk heeft een onmiskenbare stempel op zijn werk gedrukt. Van zijn vader, de vroeg gestorven romancier en filmrecensent Frans Sierens, krijgt hij de liefde voor film en literatuur mee.

Na zijn middelbare school volgde hij de opleiding regie aan het RITCS te Brussel, waar hij in 1981 afstudeerde. Hij startte zijn carrière als regieassistent bij een aantal Gentse theaterhuizen (NTG, Arena, Arca). Een tijdlang was hij ook een van de leden van het performance collectief Parisiana. Tijdens zijn studentenjaren was hij actief in de muziekwereld als zanger van de punkgroep Perfectstone (1980 -1981), die hij samen met Johan de Smet en zijn broer Sven Sierens had opgericht.

Arne Sierens is vooral bekend als theaterauteur. In de vijftien jaar schreef hij een opmerkelijk oeuvre, dat ingedeeld kan worden in zuiver dramatische teksten, liederencycli en operalibretto's. Toch ziet Sierens zichzelf in de eerste plaats als theatermaker en niet als auteur. Het werk op de scène en de voorstelling zijn voor hem van essentieel belang. Bij vele ensceneringen is Sierens betrokken geweest als regisseur of co-regisseur.

In 1982 richtte hij de theatergroep met de programmatische naam De Sluipende Armoede op. Binnen dit gezelschap worden een aantal van Sierens stukken en opera's gecreëerd. Een belangrijk moment is de creatie van Mouchette (1990). De tekst wordt herhaaldelijk bekroond in binnen- en buitenland en betekent voor Arne Sierens de doorbraak naar een groter circuit.

De samenwerking met Johan Dehollander als regisseur zet hij van 1992 tot 1994 verder als huisschrijver van de Blauwe Maandag Compagnie. In die context kwamen Boste, Dozen en het tweeluik De drumleraar en Juffrouw Tania tot stand. Na zijn vertrek bij de Blauwe Maandag Compagnie vond hij een artistieke partner in choreograaf Alain Platel. Samen maakten ze Moeder & Kind (1994) en Bernadetje (1996). Beide voorstellingen, geproduceerd door het Gentse Victoria, gingen een origineel verband aan tussen dans, theater, muziek, actie en vertelling. Ze kregen nationaal en internationaal bijzonder veel weerklank. Voor 1999 stond een derde productie van Sierens en Platel op stapel: Allemaal indiaan. In 1995 werd een artistiek alliantie gesmeed tussen Arne Sierens, Johan Dehollander (ex-Blauwe Maandag Compagnie) en Stef Kampe (ex-Beursschouwburg) in het Gentse Nieuwpoorttheater.

Het drietal wil het Nieuwpoorttheater laten evolueren van een presentatieplatform naar een kunstencentrum. Samen met Dehollander maakte Sierens Napels (1997) en De broers Geboers (1998).

In 1998 gaat Sierens voor het eerst sinds lang alleen regisseren: Mijn Blackie, een co-productie tussen HET PALEIS en Nieuwpoorttheater.Ook in het buitenland is er belangstelling voor zijn werk. Mouchette en De drumleraar werden in het Frans uitgegeven. Van De drumleraar verscheen een Engelse vertaling in een bloemlezing. Een bewijs van de erkenning van Sierens als auteur, al prefereert hij de titel van theatermaker.

Bibliografie

  • Het Vermoeden (1982)
  • Rode Oogst (1983)
  • Massacre van de onschuldigen (1984)
  • Het Rattenkasteel (1984)
  • Genoveva (1985)
  • De reis naar het donkere continent (1985)
  • De Soldaat-facteur en Rachel (1986)
  • Los Muertesitos / Onze Lieve Doden (1988)
  • Je pleure des bananes (1989)
  • Mouchette (1990)
  • Constant Pardon / Falstaff in Congo (1990)
  • Ambetango (1991)
  • Kaïet Kaïet (1992)
  • Boste (1992)
  • Dozen (1993)
  • Juffrouw Tania (1994)
  • De drumleraar (1994)
  • Moeder en kind (1995)
  • Bernadetje (1996)
  • Napels (1997)
  • De broers Geboers (1998)
  • Mijn Blackie (1998)
  • Allemaal indiaan (1999)

Prijzenkast

  • De vierjaarlijkse Prijs voor Toneel van de Vlaamse Provinciën voor "De soldaat-facteur en Rachel"
  • De Nederlands-Vlaamse toneelschrijfprijs voor "Mouchette"
  • De Sabamprijs voor "Mouchette"
  • De prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor "Boste"
  • De Hans Snoekprijs voor "Moeder en Kind"
  • De laureaat L.P. Boonprijs in 1998
  • Het driemanschap Sierens, Dehollander en Stef Ampe winne de océ-podiumprijs met het Nieuwpoorttheater in 1999