UX - case study

Case Study: Een deel van een banking applicatie waarin de klant een afspraak kan maken.

Overzicht

Dit onderdeel van de app moet aansluiten qua stijl en functionaliteit bij de rest van de applicatie, het moet dus één geheel vormen. Maar het moet ook zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn voor het doelpubliek m. a. w. uitblinken in eenvoud, onder andere door middel van een intuïtieve bediening. Transparantie en overzichtelijkheid worden hoog in het vaandel gedragen.

Eerst en vooral gaan we het profiel van de doelgroep bepalen om zo doelgericht mogelijk te werken.

Fictieve bank

Industry: banking

Location: Brussel

Size: ?


Bedrijfsprofiel

Een bank die online verzekeringen, leningen en beleggingen wil gaan verkopen.





"Wij stellen ons als doel om de digitale ervaring voor onze klant zo aangenaam en efficiënt mogelijk te maken." 

Eerst heb ik een aantal fictieve profielen aangemaakt: 

De opdracht

Een deel van een banking applicatie waarmee de klant een afspraak kan maken.

 

Gebruikers van de mobile app moeten een afspraak kunnen boeken met een van de medewerkers. 

Onderstaande requirements moeten zeker meegenomen worden. In willekeurige volgorde:


  • De klant moet aangeven omtrent welk onderwerp hij/zij een afspraak wil boeken zodat we een medewerker met de geschikte expertise kunnen reserveren.
  • De onderwerpen zijn “Betalen”, “Verzekeren”, “Sparen en Beleggen” en “Kredieten”.
  • De klant kan kiezen voor 3 verschillende kanalen om met ons in contact te komen.
  • Op kantoor - fysieke afspraak in één van onze kantoren.
  • Via videochat - de klant krijgt een link die actief wordt op het moment van de afspraak om de videochat te starten (enkel via desktop).
  • Via telefoon - de klant wordt opgebeld op het moment van de afspraak.
  • Een afspraak op kantoor kan van 9u tot 17u, voor videochat/telefoon gelden verruimde openingsuren van 8u tot 22u.
  • De klant moet een datum/tijdstip kunnen kiezen. Dit is afhankelijk van het onderwerp en het kanaal, onze mederwerkers (expertises) zijn niet ten alle tijden beschikbaar via elk kanaal.
  • Wat als de klant geen gepast tijdstip kan vinden?
  • Voor het domein “Verzekeren” kan je geen online afspraak maken.
  • Duur van afspraak is 1u of 1u30, afhankelijk van het onderwerp

 


De aanpak

  • Eerst heb ik een aantal fictieve profielen aangemaakt voor 5 proefpersonen.

  • Dan een papieren experience map én story-board met post-its.

  • Toen heb ik de architectuur in Realtimeboard uitgewerkt (klik op de blauwe link om naar het bord te gaan). Aan de hand hiervan heb ik de wireframes gemaakt in Illustrator om dan het geheel te monteren en uit te testen in invisionapp.com.

  • Na het testen en optimaliseren van dit proefmodel (prebuild testing) heb ik een klein stukje in code uitgewerkt om als voorsmaakje te presenteren aan de klant.

 

 


 

Bar Graph

 

 

 

 

 

 

UX Ann Kemp